طبیعت و کودک

تاثیر طبیعت در پرورش هوش و تفکر کودکان

تاثیر طبیعت در پرورش هوش و تفکر کودکان

انسان  به صورت غریزی به سمت طبيعت و ساير موجودات زنده  کشیده میشود.

در اين بين بچه ها بازى در طبیعت دســت نخــورده را، به علت تنــوع و بى انتها بــودن آن، بیشترترجيح مي دهند .

طبیعت همیشه الهام بخش در خلق آثارهنری بوده و انسان همیشه تحت تاثیر طبیعت ، احساسات خود را به صورت های مختلفی خلق کرده است.

همچنين بسياري از شاهکارهاي هنري، صحنه هايي زيبایی از طبيعت هستند.

نقاشی مینیاتور از جمله هنرهایی است که قابلیت به تصویر درآوردن تمامی طبیعت را در قالبی کوچک دارد.

مکاتب نقاشی مینیاتور، از اولین قرون بعد از اسلام آغاز شده است. شیوه های نقاشی مینیاتور در ایران بسیار متنوع است.

هر یک از استادان معروف نقاشی مینیاتور، تغییراتی در روش و شیوه هایی که قبل از خود متداول بوده، وارد نموده اند.

ذات طبيعت پاک و شادي آفرين است، سرشت کودکان نيز با طبيعت هماهنگ است.

طبیعت ارتباط مستقيمی با رشد شناختی و ذهنی کودکان  در جهت ايجاد فرصتهايي براي اكتشاف، آزمايش و بازي است.

طبیعت باعث بهبود هوشياري كودكان، استدلال و مهارتهاي مشاهداتي آنها میشود. محيط هاي طبيعي به كودكان اجازه دستكاري كردن و تغيير چيزهايي از دنياي اطرافشان را ميدهد.

هوش انسان هوش طبيعتگرا است ، کودکانی که هوش طبیعت گرای بالایی دارند ، به رفتار انسان ها، خلق و خوها و رفتارها و محل زندگی جانداران دیگر علاقه مند هستند.

این کودکان دقت و حساسیت قوی به دنیای بیرون یا حیوانات خاصی دارند و این علایق اغلب در سنین پایین شکل می گیرند.

کودکانی که از هوش طبیعت گرا برخوردارند از موضوعات، نمایش ها و داستان هایی که مربوط به حیوانات و پدیده های طبیعی هستند لذت می برند و تمایل بسیار زیادی به زیست شناسی، جانورشناسی، گیاه شناسی، زمین شناسی، هواشناسی، دیرینه شناسی و ستاره شناسی، باغبانی و کشاورزی دارند. کودکان شما چقدر هوش کائناتی یا طبیعت گرا دارند؟

اين ميان هوش طبيعتگرا به طور مستقيم در ارتباط با محيط هاي طبيعي رشد مي كند و هوش هاي حركتي، جسماني و ميان فردي (اجتماعي) نيز در بستر طبيعي تسهيل مي شوند.

طبیعت در پرورش ذهن کودک

رشد کودک:

ایران یکی از هفت کشوری است که میزان چاقی کودکان در آن بالا است.

علاوه بر این، مطالعه روی بیش از ۳۰ هزار کودک ایرانی نشان می‌دهد میزان شیوع چاقی و چاقی مفرط در میان کودکان ایرانی به ترتیب حدود ۲۷٫۹ درصد و ۲۲٫۳درصد در مقایسه با استانداردهای جهانی است و این ارقام جای تعمق دارد.

براساس تحقیقات متعدد علمی می‌توان با صراحت اعلام کرد یکی از مهم‌ترین دلایل چاقی در کودکان بی‌تحرک، تغییر سبک زندگی و دور شدن از محیط‌های طبیعی است.

همین مساله بخوبی نشان می‌دهد که چرا کودکان ایرانی امروز بیشتر از گذشته نیازمند طبیعت و در عین حال جنبش و تکاپوی واقعی و طبیعی و نه صدالبته مجازی هستند.

تجربه های شناختى و احساسى:

هر چقدر كودك ســن كم ترى داشــته باشــد بيشــتر از طريق فعاليت بدنى و حــواس خود ياد مى گيرد.

تنوع و پربار بودن بسترهاى طبيعى، نسبت به محيط هاى داخل ســاختمان، موجب تكامل شــناختى، فيزيكى و احساســى بيشــترى مى شــود .

محيط هاى طبيعى با تكامل شناختى كودكان از طريق ايجاد فرصت هايى براى كاوش، تجربه و بازى موجب تكامل مهارت هاى ديدارى و تمركز می شود.

مهارت هاى فيزيكى و بالا بردن اعتماد به نفس:

محيط هاي طبيعي پتانســيل برانگيختن و تشويق بچه ها به شروع انواع بازى را دارند.

اين امر به بچه ها امكان رقابت، پرورش مهارت هاى فيزيكى و اعتماد به نفس از طريق جستجو و كاوش را مى دهد.

آزمایشگری:

كودكان بايد بتوانند خود آزمايش كنند، شخصاً تحقيق نمايند و برایشان سوال ایجاد شود و بعد از آن به نتیجه برسند و قوانین علمی را شخصا تجربه کنند.

حضور در طبیعت این امکان را در اختیار کودکان قرار می دهد.

رفتارهاي اكتشافي در رشد قدرت تفكر كودكان به خصوص در توانايي براي حل مسأله و خلاقيت آنها تأثیر دارد.

بهبود یادگیری:

محيطهاي طبيعي فرايند يادگيري را تسهيل مي نمايند.استفاده از طبيعت به عنوان ابزار مفيد آموزشي همواره توصیه شده است.

امکان یادگيري تجربي:

این نوع یادگیری عموما در ارتباط با يادگيري هايي است كه وابسته به تجربيات مستقيم يادگيرنده از محيط اطرافش مي باشد که برای رشد ذهنی کودکان بسیار مفید است.

تكامل خلاقيت:

مهارت هاى حل مسائل و خلاقيت كودكان در آموزش بسیار مهم است.

مناظر طبيعى اين فرآيند يادگيرى را تقويت مى كند.

محيط هاى طبيعى محركى براى تكامل مهارت هاى شناختى مرتبط با تفكر منتقدانه، پرس و جوى خلاق، حل مســائل، يادآورى اطلاعات و تكامل خلاقيت است.

محيط هاى طبيعى نســبت به زمين هاى بازى كه با هدف ســاخته شده اند، برترى دارند زيرا محيط هاى طبيعى، بازى خلاقانه و متنوع ترى برمی انگیزانند.

محیط مناسب برای بازی:

بازي، نقش حياتي در رشد شناختي و رشد اجتماعي كودكان دارد و محيطهاي طبيعي امكانات لازم براي اين موضوع را داراست.

محققين علوم اجتماعي بر نقش بازي در رشد اجتماعي و شناختي كودكان تأكيد ميكنند و همچنين تصوير مشخصي را از محيط فيزيكي مناسب براي بازي كودكان ارائه ميكنند.

درختان و فضاي چمن در فضاهاي بيروني بر رفتار بازي كودكان تأثير دارند كودكان محيط هاي طبيعي را به محيطهاي شهري و محيطهاي مصنوع براي بازي كردن ترجيح مي دهند و جاهايي كه بتوانند در آنجا ماجراجويي كنند را دوست دارند.

بخش وسيعي از رشد اجتماعي و ذهنی كودكان در مدارس و مهد کودک ها ايجاد مي شود.

فراهم آوردن محیط های باز با عناصر طبیعی در مدارس به بالا رفتن توانایی ذهنی کودکان کمک می کند می توان با تکیه بر عناصر طبیعی در محیط های آموزشی به کیفیت یادگیری کودکان یاری رساند.

پست های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
15 + 1 =